top of page

Kako pomoći djetetu koje se muči sa školom

Pomoći ćemo mu tako da ga razumijemo, poštujemo njegove potrebe te mu omogućimo razvoj vještina potrebnih za učenje. I ne samo u učenju.




Metode i načine koje sada imamo u školi i roditeljskom domu, jednostavno ne koriste djeci; previše je djece koja se muče sa školom i to već predugo traje.

 

Što je sve potrebno da dijete napravi jedan domaći?


Nama, odraslima, koji smo odavno završili školu, radimo posao, to su automatizirane radnje koje smo usvojili na ovaj ili onaj način i više uopće ne razmišljamo o njima dok ih obavljamo.


Zbog toga se stalno iščuđavamo djeci kako ne žele pisati domaći, učiti, odbijaju, odugovlače; svađamo se s djecom pokušavajući ih natjerati da uče. Začarani krug suza, negodovanja, vike, stalno narušenih odnosa djece i roditelja.


Jedan od razloga takvih dječijih reakcija je upravo u ovome: usvojili smo to na ovaj ili onaj način. Jer zapravo smo zaboravili kako smo to naučili, kako smo naučili učiti. Znamo da nas tome nitko nije učio, baš kako danas ne uče ni našu djecu. Da, bilo je isto kao sada: tjeranja, moranje, kazne.


Najgore od svega je to što se to i dalje jedinim načinom.


No, nije, naravno! Zato vam pričam o vještinama.

Ovo su vještine koje su neophodne za učenje (a, ironije li- ne uče se u školi!) u obavljalju svakodnevnih zadataka, u poslu, u odnosima s drugima… ukratko u cijelom životu na sve moguće načine. E, da, ponavljam, ne uče se u školi.

To su vještine koje spadaju u izvršno funkcioniranje i za njih je zaslužan predfrontalni kortekst ili dio mozga smješten iza prednjeg dijela lubanje.  


Ukratko: izvršno funkcioniranje je sposobnost obavljanja stvari (domaća zadaća, pisanje rada ili pospremanje sobe, itd.). Drugim riječima, „izvršavanje​“ složenih zadataka do kraja. Budući da su vještine, treba im vremena da se razviju. Vremena, strpljenja i dosljednosti. Uz to, predfrontalni kortekst se razvija do 20tih godina čovjekova života.

 

Kad je riječ o učenju, ova postignuća podižu školu na potpuno jedan novi nivo. Nivo koji zahtjeva korjenite promjene u sustavu, baš kao i načinu razmišljanja u našem društvu vezano za djecu, učenje i školovanje.


Ovdje isključivo govorim o djeci koja najčešće nema nemaju dijagnozu, barem je ne bi trebala imati kada bi ih se učilo ovim vještinama.

Štoviše, često je riječ o nadarenoj djeci koja ne mogu doći do izražaja ni ispuniti svoje pune potencijale jer se muče s nedostatkom vještina.

Često su zbog ne poznavanja djece i izvršnog funkcioniranja, krivo dijagnosticirana.


(Samo, kada će te promijene nastupiti je potpuno jedno drugo pitanje koje ću ostaviti za neki drugi put.)



Koje su to vještine potrebne kako bi dijete obavilo domaći- uspješno, bez negodovanja i odbijanja?

 

1. Planiranje


Često kažemo: Nemam vremena. Premalo mi je 24 sata u danu. Stalno moram probijati rok…


Planiranje je vještina koja nam omogućava ne samo da napravimo svoj dnevni, mjesećni, godišnji raspored već i kako da bude održiv. Dosljednost, upornost, strpljenje danas su itekako na cijeni baš zato što ih jako malo ljudi posjeduje. 


Ipak, dobra je vijest da se mogu usvojiti. Djeci je puno lakše usvajati nove vještina i znanja zato im to treba omogučiti.


2. Organizacija


Organizaciju uvijek vežemo za planiranje. Kako se dijete uči organizaciji? Posprema svoje igračke, postavlja stol za ručak, sprema knjige u svoju školsku torbu, posrema torbu, sortira svoje udženike, bilježnike, pribor za školu, upravlja svojim vremenom za učenje, igru…


3. Upravljanje vremenom


Sposobnost upravljanja vremenom ili realne percepcije koliko stvari traju. Također je važno u planiranju i rasporedu.

 

4. Zagovaranje


Nitko nas ne uči da se borimo za sebe. Zato djeca ne pitaju, ne znaju što bi pitali; najčešće su ismijani zato što pitaju.


5. Donošenje odluka


Jedna od osnovnih ljudskih potreba je samostalnost u brizi o sebi i svom životu, te kako samostalno odlučivati za sebe i o svom životu. Ne možemo početi donositi odluke sa 18, kada završimo školu, a da do tada nikad nismo imali priliku odlučivati o sebi tj. vježbati i učiti o tome.


6. Detalji


Zašto je domaći gotov u doslovce 5 minuta kod neke djece? Jer ne brinu o detaljima, jer ne znaju što je to uopće. A detalji su itekako bitno za cijelu sliku, zar ne?


7. Priprema


Pitate se zašto mu treba toliko vremena da počne pisati domaći. Jedna od vještina je upravo započimanje zadatka: kako, što, odakle početi,…


8. Fokus


Djeca sve manje i manje imaju koncentracije i pažnje. Sposobnost zadržavanja pažnje na nekom zadatku (fokus) je vještina koja se razvija i zaslužuje itekakvu pažnju stručnjaka pogotovo danas u digitalnom dobu.


9. Određivanje prioriteta


Što je bitno, što je manje bitno, što moram odmah napraviti, što mogu ostaviti za sutra ili idući tjedan?


10. Kontrola emocija


Ili emocionalna regulacija​ – posjedovanje alata za istinsku regulaciju uz prepoznavanje i izražavanje osjećaja.

 

Lista se nastavlja.



Nije da ne žele već ne mogu.

Zbog toga je od iznimne važnosti, osim poznavanja izvršnog funkcioniranja, znati dječji svijet i DJEČJE POTREBE.


Osnovna ljudska potreba je RAZUMIJEVANJE.


Jedan od glavnih razloga zato se djeca muče sa školom jest što ih se ne razumije.

Djeca se tako ponašaju s razlogom jer trebaju pomoć (ponavljam- Nije da ne žele već ne mogu!)

 


Što se događa zbog ne razumijevanja izvršnog funkcioniranja?


- posramnjivanje i etiketiranje djeteta:


Lijen/a si, nemotiviran/a, zločest/a si zato što ne pišeš domaći kad treba, što odbijaš i ne želiš učiti; moraš se truditi, moraš zagrijati stolici, svima otežavaš; možeš, a nećeš!

Ovakve izjave upućene djeci su iznimno opasne (i potpuno pogrešne) za djetetovu samosvijest, samopouzdanje i zato utječu na učenje te dovode do odbijanja i svađi s roditeljima.


Ovi dobronamjerni odrasli pokušavaju ‘motivirati’ djecu lekcijama, kaznama, tjeranjem, moranjem, nagradama, koristeći logiku i razlog kako bi djeca shvatila i počela učiti.


Ali ni jedna od ovih načina neće dati djeci ono što im treba:


- zadovoljiti njihove potrebe (bez kojih ne mogu učiti, niti živjeti život ispunjeno, uspješno i sretno), te


- izvršno funkcioniranje: vještine poput planiranja, ograniziranja, određivanja prioriteta, donošenje odluka, rješavanje problema,… životno važne vještine bez kojih ne možemo ni učiti, ni imati kvalitetne odnose, ni uspješan posao.

 

Što im pomaže?


- naučiti što su dječje potrebe te kako odgovarati na njih,


- temelji: njegovati osnove potrebe- dovoljno sna, zdrava prehrana, KRETANJE (IGRA), odnosi s ljudima u djetetovom životu (obitelj, učitelji),


- stvaranje i njegovanje rutina: planiranje pisanje domaćeg, ostalih djetetovih aktivnosti, odlazak na spavanje,…


- razumijevanje emocionalnih potreba, emocija te njihovo svakodnevno izražavanje i briga o njima,


- iskreno slušanje djeteta (njegovih potreba, emocija),


- podsjetnici, planovi, tajmeri,


- razlomiti projekte na manje dijelove, tako će im biti lakše razumijeti cjelinu, početi i dovršiti zadatke,


- čišćenje nepotrebnih stvari: oslobodite i prostor i um za nove stvari, učenje novih znanja i vještina,


- slavite male pobjede, malim koracima za velike pobjede!


- zagovaranje i samozagovaranje, učiti dijete da se bori za sebe, da postavlja pitanja jer i roditelji i dijete imaju prava u odgojno- obrazovnom sustavu. Naučite svoja prava!


- Mindfulness: čini čuda umu i trebali bismo ga što više korisiti. Topla preporuka.

 


Izvršno funkcioniranje je tema koja zahtjeva puno pažnje. Itekako je vrijedna jer nam daje uvid, pomoć i potpuno drugačije rezultate od onih kojih smo navikli u radu s djecom. Podjednako je važna i za odgojno- obrazovno djelatnike i za roditelje.

 

Djeca se ne trebaju (ne smiju) više mučiti sa školom. Starom načinu školovanja (tjeranja, moranja, kažnjavanja, posramljivanja, krivljenja djece)


treba napokon stati na kraj!


 

Ovo su tek neki od načina o kojima pričamo u Školi bez vike i suza- na individualnim savjetovanjima za roditelji čija se djeca muče sa školom.


Dopusti mi da ti pokažem drugačiju školu- školu u kojoj će tvoje dijete zasjati punim sjajem bez muke, tjeranja i moranja, a vaš odnos pri tome neće patiti.


Javi mi se za 30 minuta besplatnog savjetovanja da vidimo kako najbolje možemo surađivati: klub.ucenja2018@gmail.com.


Čitamo se uskoro,

Dragana

___________________________


Moje ime je Dragana Pavičić, savjetnica sam roditelja za školu.


Kroz Školu bez vike i suza (individualna savjetovanja i edukacije) pomažem roditeljima predškolske djece da njihovo dijete bez straha i spremno krene u školu. 


Roditeljima školske djece pak pomažem da njihov školarac samostalno i odgovorno izvšava svoje (školske) obaveze bez moranja, tjeranja i kazni.


Jer zajedno stvaramo zdrave i čvrste temelje školovanja tvog djeteta.

 

149 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page